zondag 19 juni 2016

Vakantiespecial : Albufeira

Hoihoi!

Hou jij intens veel van frikadellen? Is het spel 'ik zie, ik zie, wat iedereen ziet : een comazuipende Brit' een van jouw favorieten? Is classy niet jouw middle name? En wil je vooral helemaal niks meekrijgen van de Portugese cultuur? Als je bovenstaande vragen met 'ja' hebt beantwoord, heb ik jouw ideale vakantieadres gevonden : Albufeira!

In Albufeira is ontzettend veel te zien en ik vond het erg fijn dat restaurants niet als enige optie 'local seafood' hadden. Er waren echter ook veel dingen die ik minder vond (wat je waarschijnlijk al was opgevallen door de intro) : je wordt elk moment lastiggevallen, als het geen zatte Engelsman is, is het wel een restauranteigenaar die je zijn restaurant in wil trekken. Er is daarnaast ook weinig te zien van de Portugese cultuur en het geheel is behoorlijk smaakloos. (Denk aan dikke mannen die in het openbaar gaan strippen en oma's die shirts met naakte vrouwen erop dragen)

Ik heb ondanks dit alles toch een paar leuke restaurants en hotspots gevonden die zeker de moeite waard zijn! Zelfs in Albufeira is dus voor ieder wat wils.

Iberian Tapas

Toen we van het strand kwamen was dit het eerste eetcafe wat we tegenkwamen en we werden ook meteen gelokt met proefhapjes. Met gratis eten krijg je me altijd om en luttele seconden later zaten vriendlief en ik dan ook aan een wiebelig tafeltje. Net als bij veel Portugese restaurants kan je hier tapas bestellen, kleine hapjes dus. Wij kozen voor bruschetta  met geitenkaas en gekarameliseerde ui en bruschetta met serranoham en kwartelei. De variant met geitenkaas was ontzettend lekker en ik ga dit thuis zeker namaken! Mijn vriend was ook erg enthousiast over zijn bruschetta met ham. Terwijl we aan het bestellen waren kwam de serveerster ook langs met mini glaasjes witte sangria en (again) was ik om. Maar echt, dit is lekker zeg. De enige tip die ik ze zou willen geven is dat het fruit meerdere uren van tevoren al in de sangria moet, volgens mij hadden ze dit niet gedaan. Het personeel was verder vriendelijk en alleen al voor de geitenkaas met gekarameliseerde ui bruschetta zou ik teruggaan!

Praia da Coelha

Het strand bij het centrum in Albufeira maakte mij niet gelukkig, er ligt een paar kilometer verderop een prachtig strand waar het ook nog relatief rustig is en dit beviel mij dan ook veel beter. Het is een kleine baai omringt met rotskusten, je loopt via een lange trap naar beneden het strand op. Aan de kust liggen veel grote schelpen en er is ook een klein restaurant aanwezig met douches en toiletten. Als je naast dit schitterende strand nog meer ontspanning nodig hebt is er ook een masseuse aanwezig. In een soort strandhuisje met witte gordijnen in plaats van muren (klinkt raar maar was echt heel mooi) kan je voor 15 euro een relaxende rugmassage krijgen. Ik was na deze massage nog meer ontspannen dan ik al was, de masseuse is ook fysiotherapeut en ze is een pro in masseren (naar mijn mening) De oversteek naar het kleiner gelegen strandje is ook zeker de moeite waard, maar ietwat riskant omdat je snel tegen de rotsen wordt gesmeten : zwemmen is hier beter. Het uitzicht en de grotten zijn prachtig om te zien. Samengevat : als je in de buurt van albufeira zit moet je hier sowieso heen!


Senhor Frog's

Voordat ik een restaurant kies om te gaan dineren doe ik af en toe al wat speurwerk op het internet om uit te zoeken wat een leuke plek is om te gaan eten. Vandaag was zo'n dag. Senhor Frog's kwam in veel top10 lijstjes voor waardoor we besloten hier heen te gaan. Senhor Frog's is gelegen vlakbij de 'Strip' maar er komen niet ontzettend veel mensen langsgelopen, waardoor het toch redelijk rustig gelegen is. Als je in het centrum bent is het daarentegen niet ver lopen om hier te gaan eten. Bij binnenkomst werden we al meteen gewezen op de 'early dinner deal'. Als je voor 19.00 binnenloopt kan je ervoor kiezen om voor 9,95 een knoflookbrood, een kleine salade, een pizza met 2 toppings (of een pasta) en ten slotte nog een glas drinken te kiezen. Ik dacht in eerste instantie dat dit een grap was, want dit is echt bizar goedkoop! We besloten voor deze deal te gaan, omdat we sowieso al pizza wilden gaan eten. Het was nog niet erg druk en we konden een tafeltje uitzoeken, waar we vervolgens al na 5 minuten ons knoflookbrood geserveerd kregen. Erg lekker, alhoewel hij niet kon tippen aan het knoflookbrood bij Chelsea in Faro. Vervolgens kwamen in rap tempo de pizza's en salades. Ik had een pizza (basispizza margerita) met ananas, verse tomaat en oregano gekozen (oregano gold niet als een van de twee toppings.) Mijn vriend had een pizza met zalm, champignons en oregano. De pizza's hadden een wat dikkere bodem en waren niet zo groot. Ze waren wel erg lekker en ik had er ruim voldoende aan. De salade was simpel maar lekker als frisse tegenhanger van de pizza. Wat bij mij vooral is blijven hangen is de vriendelijkheid van het personeel, een gastvrijheid die wij erg misten in het hotel. De keuken, die boven het terras was zag er daarnaast keurig uit. Senhor Frog's heeft zijn top10 plekken zeker verdiend! Als je goedkoop ergens lekker Italiaans wil eten ga je naar Senhor Frog's.


Ik heb een leuke dag gehad! Waar gaan jullie op vakantie?

p.s. ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de beste clubs Kiss en Heaven zijn.

Liefs, Leidse meisjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten