woensdag 22 juni 2016

vakantiespecial : Ayamonte

 Heeey!
Speciaal voor jullie hebben we nóg een vakantiespecial! Deze gaat specifiek over ons hotel en het nabijgelegen Ayamonte.

Playacanela Hotel.


Ons hotel lag vlakbij Ayamonte, een klein stadje in het zuiden van Spanje. Langs het strand staan allemaal luxe hotels op een rij wat een bijzondere aanblik geeft, wel hadden ze waarschijnlijk allemaal dezelfde architect want ze hadden allemaal dezelfde karakteristieke torens. Ons hotel was viersterrenhotel Playacanela, wat we via een combideal hadden geboekt via secretescapes. Vlucht + halfpension en een huurauto voor 560 euro. Bij binnenkomst vielen ons meteen de planten op, die van elke etage naar beneden hingen, dit gaf in combinatie met de glazen lift een leuk beeld. Onze kamer was op de bovenste verdieping en zag er keurig uit. Elke dag werd de kamer schoongemaakt en werden de bedden professioneel opgemaakt. De volgende dag hebben we heel de dag op het strand gelegen (wat op 1 min loopafstand van het hotel was) omdat het zwembadwater erg koud was.

Bij het avondeten (lopend buffet) werden we onaangenaam verrast. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar kregen, maar alles was of koud, vies of een combinatie hiervan. Als rasechte foodies vonden wij dit behoorlijk vervelend, toen we ons toetje gingen halen bleek bij terugkomst onze tafel ook alweer opgeruimd te zijn. Dit is gedurende de week nog 2 keer meer gebeurt. Het fanatisme ten aanzien van tafels opdekken had het personeel helaas niet bij het opruimen van borden of het leren van de engelse taal. Het enige 'gerecht' wat ik bijna elke dag nam was roerei, wat vers bereid werd op een grote bakplaat. De kokkin wist aan het eind van de week precies wat ik in mijn roerei wilde en ze was ook een van de weinige personeelsleden met een enthousiaste glimlach. Gastvrijheid was verder ver te zoeken, wat ook bij het uitchecken naar voren kwam. Geen 'goede reis' of 'was uw verblijf aangenaam' maar een in gebroken engels 'it's okee, you can go'. Playacanela was redelijk schoon, ze hebben goed schoonmaakpersoneel en een mooie entree, maar ik zou hier zeker niet teruggaan.

Ayamonte

Om te ontsnappen aan het gruwelijke hotelvoedsel zijn we in de buurt van het hotel op zoek gegaan naar leuke restaurantjes, en damn, we hebben een goeie gevonden!

La Puerta Ancha : The Culinary Bar

Struinend door de straatjes van Ayamonte kwamen we niet veel veelbelovende restaurants tegen, toen we eigenlijk al weer in de auto gestapt waren, zag mijn vriend echter nog iets met oranje klapstoelen. Vol goede moed liepen we hier heen, maar het bleek (again) een ijssalon te zijn. Op het moment dat we het eigenlijk op wilden geven en we met hangende schoudertjes terug naar het hotel wilden gaan zag ik in de verte een pleintje liggen wat er ook wel leuk uitzag. We besloten toch nog even te gaan kijken en hier kwam ik dan ook het restaurantje van mijn dromen tegen. De stoeltjes stonden midden op straat en overal om ons heen waren de lokale kinderen druk bezig met het oefenen van hun straatvoetbalkunsten. Terwijl we naar deze profs in de dop aan het kijken waren kregen we de menukaart van een van de obers en kijkend naar de gerechtjes was ik meteen enthousiast. Mijn vriend en ik besloten om verschillende gerechtjes te bestellen en dan alles te delen omdat we niet konden kiezen. Als voorgerecht kozen we : groene asperges met een soja en gember mayonaise (5,60 voor een medium portie) en homemade octopuskrokketjes met een knoflook en zeewier aioli (3,20 voor een kleine portie). De groene asperges smaakten lekker fris en de mayonaise was rijk van smaak. Wat me echter vooral verbaasde was de gelaagde en volle smaak van de octopus krokketten. Deze werden dan ook overal in de rest van het restaurant besteld.

Als hoofdgerecht hadden we warme camembert met kruiden, geserveerd op een Andalusische cracker en een potje met gekarameliseerde uien (7,95) en een risotto met porcini en witte truffel olie (10,95). We hebben ontzettend zitten smullen, echt elk gerechtje was on point. Ik heb niet vaak meegemaakt dat ik geen enkele aanmerking heb op de gerechtjes die op tafel komen. Het personeel was verder ontzettend vriendelijk en we voelden ons erg welkom.
Om het diner af te sluiten hadden we cheesecake met een oreobodem en bosvruchtensaus (3,90) en een witte chocolademousse met een pittige aardbeienpuree (3,90). Ook de toetjes waren weer erg lekker en vooral de cheesecake was mijn favoriet.

Dit is een van de leukste restaurants waar ik ooit gegeten heb, de bediening was vriendelijk, de sfeer super en het eten was werkelijk geweldig. Ook de prijzen van het eten vielen me allesbehalve tegen en als ik ooit weer in Ayamonte ben kunnen ze alvast een tafeltje voor me vrijhouden.

Wat is jouw favoriete restaurant?

Liefs, Leidse meisjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten