maandag 1 augustus 2016

Culinair : Sint-jakobsschelpen met bloemkoolpuree

Hoi!

Dit is de tweede gang uit het culinaire menu van de kookclub van mijn ouders en ik ben trots dat ik dit gerechtje met jullie kan delen. Ik weet dat het fancy is en dat we allemaal arme studenten zijn, maar als je een keer echt indruk wil maken met je kookkunsten is dit gerechtje een winner.

Je hebt nodig :
- 1 bol knoflook - 3 el olijfolie - 1 citroen - 1 geschilde kruimige aardappel - 125 ml slagroom (zo'n beker) - 1/4 bloemkool - 300 gr sint-jakobsschelpen (verkrijgbaar in de diepvries bij de ah, maar ik raad verse aan) - 1 zak rucola

Stap 1 : Verwarm de oven voor op 175 graden en snijd de bovenkant van de bol knoflook zodat de teentjes zichtbaar worden. Leg de knoflook in een klein ovenschaaltje en bestrijk de bovenkant met een eetlepel olijfolie. Pof de knoflook 25 minuten in de oven.
Stap 2 : Rasp de schil van de citroen en snijd de aardappel in kleine blokjes. Zet een pan op het vuur en doe hier de citroenschil, aardappel en slagroom in en strooi er naar smaak nog peper en zout overheen. Laat het geheel zachtjes 15 minuten koken. Prak het mengsel naderhand met een vork tot puree.
Stap 3 : Kook ondertussen de bloemkool in gezouten water circa 10 minuten en giet af. Prak ook de bloemkool tot puree en meng deze samen met de puree van aardappel. Proef hoe de puree smaakt en voeg indien nodig nog wat peper en zout toe.
Stap 4 : Dep de sint-jakobsschelpen droog en bestrijk ze met olie. (Met schelpen bedoel ik de witte 'hoopjes' ) Gril de schelpen 1 minuut en draai ze dan om voor nog een 1/2 minuut.
Stap 5 : Voor een mooie opmaak pak je een echte schelp-schelp (ik ben heel onduidelijk, sorry) en vul je deze met de puree. De rucola leg je op het bord en hierop leg je de sint-jakobsschelpen en de gepofte knoflook. Op de foto hieronder kan je de opmaak zien die mijn ouders hebben aangehouden, een foto is misschien duidelijker dan mijn uitleg.


Laat vooral weten of dit gerechtje bij jou goed gelukt is!

Liefs, Leidse meisjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten