zondag 11 september 2016

Restoreview : de Waag in Leiden

Hoi!


Afgelopen week had ik mijn propedeuse-uitreiking (yay!) en om dat te vieren ging ik met paps en mams uiteten. Ik mocht kiezen waar we heen gingen en ik wilde al een tijdje naar de Waag toe, dus was die keuze snel gemaakt. We gingen aan een tafeltje in de oude Boterhal zitten en kregen te horen dat we van de lunch en van de dinerkaart konden kiezen omdat het kwart voor 5 was. Superchill! Mama koos dan ook een gerechtje van de lunchkaart, namelijk de Mexicaanse burger met sla, guacamole, cheddar, salsa, een chipotlemayonaise, gefrituurde uienringen en frietjes. Het was nogal een portie en ik kan me voorstellen dat als je dit als lunch eet je naderhand het diner skipt. Mama vond het wel ontzettend lekker en het zag er ook heerlijk uit.

Ik koos om een voorgerechtje als hoofdgerecht te nemen en dan een kopje soep met een broodmandje als voorafje. (volg je het nog?) De soep was een tomatensoep met mozzarella en een basilicumroom, die erg goed smaakte. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik de stukjes mozzarella een beetje vreemd vond. Het feit dat het in een klein pannetje was geserveerd vond ik dan weer een pluspunt. Bij het broodmandje zaten een pittige boter en een aioli en vooral de pittige boter maakte me erg gelukkig. Als voorgerechtje had ik een geitenkaaspakketje van filodeeg met rode biet, noten en een honing en tijmdressing.  Zoals jullie zien is de opmaak echt een pareltje, waar de Waag ook wel om bekend staat. De geitenkaas ging heel erg goed samen met de rode biet en de noten en de sla met de dressing gaven het een fris accent, ik vond het een erg geslaagd gerechtje. Als drinken had ik een home-made groene icetea die er nog een extra fris accent aan gaf en ook de icetea is een aanrader.

Papa had goede honger (wanneer niet, he pap) en koos voor de smokey bbq chicken met een appelcompote, frietjes, mayonaise en een salade. Ook dit gerechtje zag er weer mooi en rustiek uit en papa vond het heel lekker en smaakvol. De kleine rode coleslaw en de compote zorgden voor wat frissere elementen en als geheel was het een erg mooi gerechtje. Al onze gerechtjes waren winners en we zaten zo vol dat we niet eens meer een toetje hoefden. Ik baalde een beetje van mijn volle maag want de chocoladetaart klonk zo lekker, maar vol is vol.

De bediening bij de Waag was erg vriendelijk en de algehele uitstraling van het restaurant maakt het een ontzettend leuke ervaring. Als je reserveert krijg je ook een leuk kaartje op tafel waarin je smakelijk eten wordt gewenst wat ik een erg leuke en originele touch vond. De Waag is voor een student wel wat duur, hoofdgerechten zitten tussen de 14,50 en 21,50. Als je echter iets speciaals te vieren hebt of het niet erg vind om een paar euro meer te betalen is de Waag echt de place to be.

Liefs, Leidse meisjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten